NL-SL - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Carlijn Berg - WaarBenJij.nu NL-SL - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Carlijn Berg - WaarBenJij.nu

NL-SL

Blijf op de hoogte en volg Carlijn

20 Augustus 2012 | Sierra Leone, Freetown

Gearriveerd!

En wat een kennismaking! Na een prima vlucht aangekomen op Lungi Airport wat qua grootte vergelijkbaar is met Eindhoven Airport, maar dan alsof er sinds de bouw nooit meer iets aan gedaan is. Alle vooroordelen werden dan ook direct uit de kast getrokken, met betrekking tot de temperatuur, de klederdracht van de lokale bevolking en de opdringerigheid van de taxichauffeurs. Eenmaal door de douane, en reeds donker buiten, bleek het ook al snel ingewikkeld om het verschil te zien tussen allerlei donkere mannen, voor mijn part allemaal broers, maar gelukkig hield er eentje een a4tje met daarop mijn naam omhoog. (en of ik met 'm wilde trouwen, maar dat rooskleurige toekomstbeeld plus een aflevering in grenzeloos verliefd heb ik beleefd afgeslagen).

De watertaxi was op voorhand al besproken en dus werden de enige zeven blanken uit het vliegtuig netjes in een busje gepropt, terwijl onze koffers in een ander busje werden vervoerd, wat mijn toch licht angstig en materialistisch gevoel deed afvragen of ik de door mijn moeder schoongewassen & gestreken kleertjes ooit nog terug zou zien. Na een korte busrit door de jungle afgezet bij de watertaxi, waar gelukkig weer herenigd met mijn koffers, maar niet voor lang, want ook tijdens de vaartocht moesten onze koffers in een andere boot, in mijn hoofd zag ik ze al dobberen op de Atlantische oceaan..

Na een gezellige vaartocht in een gigantische hoosbui afgezet op de pier in Freetown, en slecht een uurtje later arriveerden onze vierkantje vriendjes vol westerse prullaria ook. Op zoek naar het volgende a4tje. Een Heineken logo trok mijn aandacht en gelukkig was deze interesse wederzijds, want mijn tweede chauffeur stond al te wachten! Welkom in Freetown, op naar het guesthouse!

Het guesthouse is top. Ruime kamers, eigen badkamer en flatscreen, gelegen in een soort van villa wijk met zee-uitzicht. Iedere ochtend en avond worden er maaltijden opgediend door onze kok, Viktor, en in het weekend zelfs tijdens de lunch. Het menu bestaat uit een mengelmoesje van redelijk westerse producten, zoals omelet, fruitsalade, brood, groenten, aardappelen, salade, pasta, sapjes en zelfs pindakaas, afgewisseld met lokale specialiteiten zoals rijst met kip.

Het kraanwater wordt aangeleverd per truck en wordt vervolgens in een grote waterton opgeslagen waarin de druk na verloop van tijd begint af te nemen en je dus aan het einde van de week op de grond van je douche moet gaan zitten om de laatste straaltjes water op te vangen.

De brouwerij. Ja. De brouwerij. Wat zal ik daar eens over vertellen. Drie weken na aankomst kijk je nergens meer van op, maar na de eerste dag had ik wel meteen besloten dat we de lokaal gebrouwen biertjes maar moeten vergeten, omdat je na het zien van de tanks het liefst de hele fabriek laat sluiten totdat er een hogedrukreiniger en 8000 liter zeepsop door heen is geweest. Sterker nog, bouw maar een nieuwe fabriek.

De mensen zijn wel ontzettend aardig. Nu ons celebrity-status wat gedaald is worden we opgenomen in de dagelijkse werkzaamheden, leer je je collega's wat beter kennen en vind je wat meer je eigen draai. We werken iedere dag van +/- 08:00 tot 16:00 om het verkeer een beetje omzeilen, want ons record staat momenteel op 3 uur, maar gemiddeld doen we zo'n 1.5 tot 2.5 uur over de terugreis. Echter, hier zal ik de volgende week over uitwijden, anders lijkt het net alsof het hier helemaal niet leuk is en dat is het namelijk wel! Daarnaast heb ik ook geen zin meer om te typen dus: to be continued..

Groetjes uit Freetown!

  • 23 Augustus 2012 - 14:49

    Dennis 'daar Hoor Een Stuk Taart Bij' Pentinga:

    Je schrijft leuk, Carlijn! Enjoy!

  • 02 September 2012 - 11:26

    Stephanie:

    Wat ben je toch een heerlijk kind Mevr de la Montagne! Je zou collums moeten schijven want ik heb me super vermaakt bij het lezen van je eerste reisverslag! Haha lekker droog en precies zoals je bent! I love it. Ik kijk al uit naar de volgende ! Kus!

  • 08 September 2012 - 18:23

    Joke:

    mooi om te lezen Carlijn! wat een nieuwe impulsen. wat een vette ervaring! het aller aller beste, ga nu je volgende verhaal lezen. mooi man! Xx

  • 10 September 2012 - 23:45

    Sophie:

    Car!!! Heb je net gesproken op skype en moest nog steeds je berichtje lezen! Ben blij dat ik je nu al en eergister heb gesproken want ik had te lang niwts v me laten horen! Vindt je verhaal leuk om te lezen! >>>> op naar de volgende. Xx

  • 06 Oktober 2012 - 17:56

    C.M. Hoogduin:


    Hallo Carlijn.
    Leuk om al je verslagen te lezen,jij maakt heel wat mee, leuk kan niemand je meer afpakken.
    Een pracht van een ervaring. Wij horen dat het goed met je gaat, fijn om te horen.
    Nou vrouwtje doe je best. Met ons gaat het allemaal goed. De tijd gaat snel enwij zien je gauw weer.

    Groetjes.
    Opa en Oma. Doeiii.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sierra Leone, Freetown

Stage Sierra Leone

..

Recente Reisverslagen:

29 Oktober 2012

F-Town

01 Oktober 2012

National Cleaning Day (NCD)

08 September 2012

The drain of Africa

20 Augustus 2012

NL-SL
Carlijn

Actief sinds 03 Aug. 2012
Verslag gelezen: 379
Totaal aantal bezoekers 5421

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2012 - 14 Januari 2013

Stage Sierra Leone

Landen bezocht: