The drain of Africa - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Carlijn Berg - WaarBenJij.nu The drain of Africa - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Carlijn Berg - WaarBenJij.nu

The drain of Africa

Blijf op de hoogte en volg Carlijn

08 September 2012 | Sierra Leone, Freetown

Waar was ik gebleven? Het verkeer. Nou. De overheid heeft besloten om infrastructuur maar uit het budget te schrappen volgens mij want de wegen zijn hier slecht. Heel slecht. Het is zelfs zo erg dat de lokale bevolking zelf maar aan de slag gaat door alle gaten in het asfalt op te vullen met stenen en de voorbijgangers dan om een kleine bijdrage vraagt. Niet dat het beter is om op hopen met stenen te rijden, maar je duikt in ieder geval niet iedere twee minuten in een andere kuil waarbij je voor de vierde keer je fles water over jezelf leeggooit, zo niet over degene naast je. Iedereen rijdt hier dan ook bijna in een Jeep of een Landroverachtig model want anders is het helemaal niet te doen. Verkeerslichten overigens, doen ze hier niet aan. En ook niet aan verkeersregels of straatverlichting. Het is allemaal heel vrij. Je mag voornamelijk zelf bepalen hoe jij denkt dat je het beste van A naar B kunt komen. Tegen het verkeer in? Waarom niet. Over de stoep? Ook goed. Het enige waar je een beetje voor moet opletten is dat je onderweg niemand aanrijdt of dat je regelrecht het riool in rijdt.

Ja dat lees je goed. De riolering is hier namelijk open en bloot te aanschouwen langs de kant van de weg met stoepen daar overheen gebouwd. Als je nog afvraagt waarom ik zevenendertig inentingen moest halen, kom dan maar eens een kijkje nemen in deze keuken. HACCP hebben ze hier nog nooit van gehoord en de Smaakpolitie zou waarschijnlijk stickers te kort komen. Fan van de drieseconden regel? Vergeet het maar. What falls on the ground, stays on the ground is mijn nieuwe motto.

Zolang de overheid dus niet ingrijpt en er geen nieuwe wegen aangelegd worden, zijn de enigszins fatsoenlijke wegen overbevolkt wat mede veroorzaakt wordt door de markt. Ben je gevoelig voor impulsaankopen? Dit is jouw stad! De markt is er iedere dag en overal. Op de route tussen huis en werk komen we zo’n tweeduizend straatventers tegen die om beurten hun crap via je autoraampje naar binnen proberen te schuiven. Van groenten en fruit, tot koekjes, kleding, dvd’s, en kranten, van luchtverfrissers tot wijnrekken. Echt alles verkopen ze hier. Heel modern eigenlijk, boodschappen doen vanuit de auto.

Op de markt krijg je ook wel meteen een goed beeld van de cultuur en het land. De mensen zijn arm en ze leven hier van dag tot dag. De algehele sfeer daarentegen is best wel positief. Het straatbeeld is vrolijk en mensen zijn vriendelijk. Hoewel het voor ons misschien niet zo lijkt is er voor deze mensen best wel veel veranderd de afgelopen jaren en zie je ook dat er aan alle kanten wordt gewerkt aan een beter bestaan. En wij verkopen bier. Hmm.

Over bier gesproken, afgelopen week heeft onze brouwerij de hoogste score ooit gehaald sinds hun bestaan! Het bier wordt iedere maand opgestuurd naar Nederland om getest te worden en zo’n goed resultaat hadden ze nog nooit bereikt. Dat smaakt naar meer..

• 10 September 2012 - 23:49

Sophie:

Moest een paar keer lachen want je schijft wel leuk!!! Hoop dat je snel wst meer je draai vindt! Tot snel op skype xx

• 24 September 2012 - 18:31

Dennis 'fruitprakkie' Pentinga: